Η επένδυση στη νέα γενιά αποτελεί σημαντική προϋπόθεση για μια καλύτερη Κύπρο, που οραματιζόμαστε όλοι. Ως ΔΗΠΑ-Συνεργασία, ενόψει της νέας σχολικής χρονιάς, η oποία φαίνεται ότι ξεκινά με καλούς οιωνούς, χωρίς σοβαρά προβλήματα και αντιπαραθέσεις και με πολύ καλή διάθεση από όλους να εργαστούμε μαζί για βελτίωση της ποιότητας της εκπαίδευσης μας, κάτι το οποίο χαιρετίζουμε, σημειώνουμε ότι θα στηρίξουμε τις προσπάθειες του Υπουργείου για ενίσχυση της ποιότητας της εκπαίδευσης, προκρίνοντας ταυτόχρονα κάποιες εποικοδομητικές αλλαγές, που παραθέτουμε πιο κάτω υπό τη μορφή εισηγήσεων.
Σαφής ο προσανατολισμός μας να προωθήσουμε ένα δημόσιο εκπαιδευτικό σύστημα, που να παρακινεί, να πείθει και να εμπνέει. Ένα σύστημα που να αποτελεί εφαλτήριο απόκτησης γνώσης και αυτοβελτίωσης. Ένα σύστημα συμπερίληψης, προώθησης δεξιοτήτων και κριτικής σκέψης. Ένα θεσμό που θα ενδυναμώνει τους παιδαγωγούς και θα στηρίζεται σε μοντέρνες εκπαιδευτικές προσεγγίσεις και φιλοσοφία.
Ξεκινώντας από το αυτονόητο, στηρίζουμε την άμεση βελτίωση των συνθηκών εντός αιθουσών διδασκαλίας. Η υλικοτεχνική και κτηριακή υποδομή, πέραν από τον έλεγχο κλιματολογικών συνθηκών εντός αιθουσών, πρέπει να συμπεριλαμβάνει και τα ανάλογα τεχνολογικά μέσα που θα διευκολύνουν το έργο των εκπαιδευτικών, την άμεση πρόσβαση μαθητών σε συμπληρωματικό εκπαιδευτικό υλικό διαφόρων μορφών, την εύκολη φυσική πρόσβαση και φυσικά την απαιτούμενη ασφάλεια. Αυτή η αναβάθμιση κρίνουμε πως είναι έτσι και αλλιώς επιβεβλημένη για την σταδιακή οριζόντια εφαρμογή του ολοήμερου σχολείου, το οποίο συμπεριλαμβάνεται στο συμφωνημένο πρόγραμμα διακυβέρνησης.
Περαιτέρω, οφείλουμε να ολοκληρώσουμε την εφαρμογή του νέου συστήματος αξιολόγησης των εκπαιδευτικών και του εκπαιδευτικού έργου, να αναβαθμίσουμε και να ανανεώσουμε τα αναλυτικά προγράμματα και τις εκπαιδευτικές μεθόδους, καθώς και να ενισχύσουμε τη σταδιακή αυτονόμηση των σχολικών μονάδων.
Επιπλέον, ως Δημοκρατική Παράταξη, εισηγούμαστε:
- Επιμόρφωση των εκπαιδευτικών, γύρω από ζητήματα αποτελεσματικής διδασκαλίας, αλλά και ανάπτυξης της σχέσης τους με τους μαθητές, με στόχο τη διαμόρφωση ενός αποτελεσματικού περιβάλλοντος μάθησης.
- Έμφαση σε διαδικασία και περιεχόμενο που προάγει την κριτική και δημιουργική σκέψη των μαθητών, με ταυτόχρονη ανάπτυξη και άλλων δεξιοτήτων, όπως ανάλυση, έρευνα κτλ.
- Ενίσχυση των ειδικών υπηρεσιών που προσφέρονται στα σχολεία για λογοθεραπεία και ειδική εκπαίδευση, με αύξηση του εξειδικευμένου προσωπικού, των σχολικών συνοδών και τη δημιουργία εξατομικευμένων λύσεων που θα εφαρμόζονται και στη Μέση Εκπαίδευση. Επιπλέον, πρέπει να εγκήψουμε στο μηχανισμο αξιολόγησης περιστατικών, με στόχο τη συντόμευση της διαδικασιας και την εγκαιρότερη διάγνωση.
- Αναβάθμιση της συνεργασίας σχολείου – γονέων – τοπικής κοινωνίας.
- Βελτίωση των υποδομών των σχολείων, με ιδιαίτερη έμφαση στα θέματα ασφάλειας. Τόσο των εμπλεκομένων όσο και των εγκαταστάσεων.
- Έμφαση στην καλλιέργεια των ειδικών ταλέντων των μαθητών μας (αθλητισμός, μουσική, τέχνες κ.α.)
- Θεσμοθέτηση τμημάτων υποδοχής και ομαλής ένταξης μαθητών με μεταναστευτική βιογραφία, με έμφαση στην εκμάθηση της γλώσσας και του τρόπου εκπαίδευσης και ζωής στη χώρα μας.
- Ενίσχυση (ποσοτική και ποιοτική) στην ψυχολογική υποστήριξη και καθοδήγηση των μαθητών μας.
- Εγκαθίδρυση του θεσμού «Νοσηλευτής Σχολικής Μονάδας» για άμεση και επαρκή φροντίδα όπου χρειάζεται, με προτεραιότητα στη Δημοτική Εκπαίδευση.
Ως ΔΗΠΑ-Συνεργασία, εργαζόμαστε για μαθητές με σφαιρική καλλιέργεια, που θα είναι ενεργοί, αυτόνομοι και υπεύθυνοι πολίτες στο άμεσο μέλλον. Είμαστε πεπεισμένοι ότι δια μέσου της βελτίωσης του εκπαιδευτικού συστήματος, βελτιώνουμε τη χώρα μας και προσφέρουμε ελπίδα και προοπτική στους νέους μας.